Z dovoljenjem in na pobudo mojega, dobrega poslovnega prijatelja, direktorja in lastnika spletne strani Nahrin.si, prikazujem spodaj zelo poenostavljen in hiter prikaz izračuna ali se SEO spletna optimizacija splača. Prikaz je izdelan na enem produktu, sicer pa je cilj prispevka, da pokažem kako lahko zelo enostavno, sami pridete do zaključka ali se optimizacija spletnih strani za vašo internetno splača ali ne. Za vse produkte. Tako kot je prikazano spodaj, samo ponovite za vse produkte.
Kot boste videli, izračun ROI (return of investment) v spletno optimizacijo, ni tako huda raketna znanost, da je ne bi mogli narediti sami, je pa verjetno stvar posameznika koliko mu je pomembno kako natančno projekcijo prodaje iz naslova spletne optimizacije, želi narediti.
V primeru spodaj, “projiciram/preračunavam/predvidevam” koliko prodaje bi eventuelno lahko s spletno optimizacijo dosegli za produkt olje čajevca (opis produkta najdete tu, slikca, za lažjo predstavo, spodaj):
Prodajna cena produkta (na dan 5.2.2019) je 23,80€ za 15 ml stekleničko, nabavna cena in marža sta mi neznani (in me za projekcijo predvidene prodaje čez SEO, v tem trenutku, ne zanimata).
Prvi podatek, ki ga potrebujem za “predvidevanje/projekcijo” prodaje, je koliko je kaj na slovenskem Googlu zanimanja za olje čajevca. Prvo “oprijemljivo” številko o tem, pove Googlov načrtovalnik ključnih besed:
Besedno zvezo “olje čajevca”, v slovenski Google, na mesečni ravni, vtipka 720 uporabnikov Googla, konkurenca pri zakupu te besedne zveze je srednja (ta podatek nas pri SEO optimizaciji, ne zanima, ni pa narobe, ga vedeti, če bomo slučajno kdaj načrtovali plačljivo, Google Ads kampanjo).
“Za vsak primer”, je na zgornji sliki prikazana še “volumsko gledano” bolj zanimiva besedna zveza “glivice na nohtih”, ki ima iskalni volumen 1900 povprečnih mesečnih iskanj, sicer močno (PPC) konkurenco (po čemer se da sklepati, da gre za nakupno ključno besedo), ima pa tudi bolj izrazito sezonsko zanimanje (kar je pri SEO kampanjah dobro vedeti, ker le te, največkrat nastavljamo najmanj 6 mesecev pred vrhom sezone).
Podatke o iskalnih volumnih iz Googlovega načrtovalnika ključnih besed, sicer ne gre jemati kot suho zlato, ker načrtovalnik ključnih besed, podatke združuje. Zato tudi natančnega izračuna projekcije prodaje in posledično tega ali se spletna optimizacija za nek (en) produkt, splača ali ne, ne garantiram. Viri o podatkih, ki jih servira Googlov planner: How accurate are the Google keyword planner estimates? – SEOBlog, Why Google Adword’s Keyword Volume numbers are wildly unreliable – Rand Fishkin – Whiteboard Friday, Google’s keyword planner just got a whole lot less accurate – Vertical Leap.
Po tem, ko imamo “približen” podatek o tem koliko ljudi vtipka določeno besedno zvezo v Google (v tem primeru, olje čajevca na slovenskem trgu), je treba “predvideti”, koliko klikov si lahko obetamo, ko (in če) bomo na prvi strani Googla.
Žal tudi za ta predvidevanja obstajajo različne ocene, zelo pogosto pa je predvideno število klikov na spletno stran odvisno od več stvari:
- od branže v kateri spletna stran nastopa
- od tega ali gre za prepoznavno (branded) ali manj prepoznavno (spletno) znamko
- od naslova spletne strani
- od meta opisa spletne strani
- od tega ali gre za informativno, nakupno ali izobraževalno ključno besedo
- od tega kako dolga je ključna beseda, itd….
Graf, “povprečnega” števila klikov, ki si ga lahko obetamo, glede na uvrstitev, ki jo na prvi strani Googla, dosežemo, prikazuje študija SmartInsights (julij 2018):
Število klikov, ki si jih lahko obetamo, če (in ko) se s spletno stranjo (s ciljano ključno besedo), uvrstimo na prvo stran Googla, lahko “predvidevamo” po približno spodnji lestvici:
- med 25 do 30% klikov bomo dobili, če bo spletna stran, na poziciji 1 – v našem primeru (ko ima ključna beseda cca. 720 iskanj, je to 180 klikov (25%).
- med 8 in 18% klikov bomo dobili, če bo spletna stran, na poziciji 2 – v našem primeru (720 iskanj) je to cca. 72 klikov (10%)
- itd….
Da mi ni treba “peš” računati projekcij, koliko obiska si lahko obetam od določene ključne besede (če se z njo uvrstim na določeno pozicijo na prvi strani Googla), obstajajo v Načrtovalniku ključnih besed in tudi v drugih SEO orodjih za raziskovanje ključnih besed, pripomočki, ki ocene obiskovalcev spletne strani, na podlagi dosežene uvrstitve spletne strani v Googlu, izračunajo kar sproti. Za ključno besedo “olje čajevca” je npr. Ubersuggest “ocenil”, spodnje obiske (za uvrstitve spletne strani na prvih 5 pozicij na prvi strani Googla):
Opomba: Ubersuggest je uporaben tudi zato, ker zraven projekcije števila obiskovalcev pokaže, za vsako raziskovano ključno besedo, še trenutne konkurente. Iz zgornje slike lahko npr. takoj razberem avtoriteto konkurentov (domain score), število deljenj konkurenčnih vsebin na družabnih omrežjih (iz česa se da sklepati, kateri konkurent vlaga v plačljivo promocijo vsebine na socialnem omrežju), hkrati pa iz url naslovov konkurentov takoj vidim VRSTO spletne vsebine, ki je najbolj primerna za optimizacijo na izbrano ključno besedo. BTW: Ubersuggest jemlje podatke iz Googlovega načrtovalnika ključnih besed.
Zdaj imamo znana 2 podatka:
- koliko je zanimanj za nek produkt (preko ključne besede)
- in koliko si lahko obetamo klikov na produkt (če in, ko spletno stran, uvrstimo na prvo stran Googla, na točno določeno pozicijo).
Zdaj moramo, za približno oceno prodaj, “samo” še oceniti konverzijo…(to je koliko ljudi, ki bo “priromalo” na našo stran, bo dejansko opravilo nakup)…
Žal je tudi ta podatek lahko samo ocena.
In še to, je boljše, če za štart, upoštevamo slabo oceno/črni scenarij (koliko je v najslabšem primeru možno, da bomo prodali). Bolje predvidevati slab scenarij (in na tej podlagi načrtovati kampanjo, kot pričakovati preveč, se “zapufati” in biti na koncu razočaran).
Povprečne konverzije, ki si jih lahko obetamo, so (vir: Invespcro):
Se pa tudi povprečne konverzije, med sabo ločijo. Odvisno od različnih faktorjev:
- na katerem trgu nastopa spletna stran (slo, globalni trg, uk,…)
- v kateri branži nastopa spletna stran
- kakšne produkte prodaja spletna trgovina, itd….
- kako “izkušena” je ekipa za spletno stranjo pri izboljševanju konverzije
Dober podatek, ki pokaže, da si lahko začetniki pri spletni prodaji, obetajo približno 1% konverzijo, je prikazan na spodnji sliki (vir slike je ista stran kot na zgornji povezavi):
V našem izračunu, zdaj samo izračunamo 1% od predvidenih 180 obiskovalcev (če bi bili na Googlu, na prvi strani, prvi). Kar znese 1,8 prodaje. Na mesec.
Iz napisanega in prikazanega do sem, bi vsak verjetno takoj sklepal, da se prodaja olja čajevca, čez Google, s pomočjo spletne optimizacije, ne splača…..Še posebej, glede na to, kaj vse zajema cenik spletne optimizacije.
Ampak, ne delajmo zaključkov prehitro…. (navsezadnje na prvi Googlovi strani obstaja 10 spletnih strani, ki “olje čajevca” prodaja, na prvo stran Googla pa tudi niso prišli brez dela in po naključju).
Zakaj kljub nizki projekciji prodaje, kljub temu, da prva analiza pokaže, da se določenega produkta čez SEO optimizacijo, na Googlu, ne splača prodajati, konkurenčni trgovci, vseeno uporabljajo spletno optimizacijo?
- Prvi razlog je v tem, da je v zgornjem (ekstra poenostavljenem primeru), predviden črni scenarij (to je najmanj kar bomo najverjetneje prodali).
- Drugi razlog je v tem, da je od te “črne projekcije”, prodaja tega produkta lahko samo še boljša (z doseganjem boljše konverzije, po tem, ko obiskovalci prispejo na ciljni url naslov in tudi z doseganjem boljšega izplena klikov na stran (boljši CTR – click through rate, z marketinško bolj privlačnim in mikavnim naslovom spletne strani in boljšim meta opisom,…)
- Tretji razlog je v tem, da gre za doseganje rezultata, po katerem bo spletna stran, na doseženi poziciji v Googlu, kar nekaj časa (v nekaterih primerih je to lahko nekaj let). Po tem, ko se strošek optimizacije spletne strani zato, da bo spletna stran uvrščena v Googlu čim višje, znatno zmanjša, se prodaja (kakršnakoli že) vrši naprej. Pri plačljivem Googlovem nastopu se prodaja, s koncem plačila Googlu za oglaševanje, zaključi.
- Četrti, glavni razlog, pa sam vidim, v tem, da kupci tovrstnih produktov, REDKO KUPIJO LE EN PRODUKT naenkrat (še posebej, če je spletna trgovina izdelana tako, da po nakupu enega produkta, spodbuja, nakup drugega/tretjega in več produktov).
Spodaj je prikazana slika primera iz ene izmed spletnih trgovin, kjer sem “pred leti” bil zelo aktiven affiliate partner. Iz slike lahko zelo lepo vidite, da so od 10 zadnjih nakupov, kar 4 takšni, kjer so kupci kupili najmanj dva produkta, sicer pa je v enem primeru, ena stranka, kupila kar 8 produktov.
Opomba: provizija pri zgornji prodaji je 10% (desni stolpec), sicer pa različni affiliate ponudniki omogočajo provizije tudi do 40%.
Zaključek
Prikazano pokaže sliko projekcije prodaje za en produkt, spletna optimizacija, pa se na spletni strani (če se misli izvajati resno in celovito), itak izvaja za celo spletno stran oz. trgovino.
Zato bi sam, na vašem mestu projekcijo smiselnosti investiranja v spletno optimizacijo, na vzorcu enega produkta, izvajal le v primerih, ko gre za dražje produkte.
V spletnih trgovinah, kjer pa je produktov več, pa je treba vsem produktom preveriti iskalne volumne, vsem produktom oceniti število klikov, postaviti začetno konverzijo in nato skupaj sešteti projekcije posameznih prodaj.
Po mojem mnenju, boste hitro prišli do ugotovitve, da se SEO optimizacija spletnih trgovin, splača. Tem bolj, kot je v vaši spletni trgovini več produktov. Če pa res prodajate samo en izdelek in še tega za 3€ (npr. chia semena in nič drugega), pa se SEO sigurno ne splača.