Pred pričetkom kakršnega koli projekta spletnega oblikovanja je pomembno opredeliti svoje cilje, sredstva in ciljno skupino. To je ključnega pomena za spletno mesto in vrste spletnih strani, če ne zaradi drugega zato, da nas bodo opazili. Zavedati se namreč morate, da so danes že praktično vsi na internetu.
Po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije danes brskamo že skoraj vsi, samo poglejte si fascinantne podatke spodnje grafike, ki velja za leto 2020.
Odgovorite si torej na preprosta vprašanja:
- Kdo bo obiskoval vašo spletno stran? (Namig: odgovor ne more biti „vsi“)
- Zakaj jo bodo obiskovali?
- Kakšne težave bo rešila?
- Zakaj jo bodo želeli ponovno obiskati?
- Zakaj bo vaše spletno mesto posebno?
Vsi odgovori na ta in druga vprašanja te vrste bodo opredelili vaše vrste spletnih strani. Zakaj je to pomembno? Ker boste razumeli, kaj uporabniki lahko pričakujejo od vaše spletne strani in kako jim boste to dostavili.
Katere so torej različne vrste spletnih mest?
Začnimo z osnovami. Spletno mesto je skupek spletnih strani oz. podstrani, ki uporabnikom zagotavlja različne vsebine, vključno z besedilom, slikami, videi, avdio posnetki itd. Pisali smo že o vstopni strani, danes pa pogledamo še ostale vrste spletnih strani.
Glavni dejavniki klasifikacije, ki jo bomo uporabili za ta pregled, so vsebina, funkcionalnost in odzivnost.
Kazalo
1. Vsebina
Kar zadeva pravilnost in obseg sprememb vsebin, se lahko vse spletne strani razdelijo na dve veliki skupini – statični in interaktivni (dinamični). Skratka, ta klasifikacija temelji na frekvenci, s katero je vsebina spletne strani posodobljena.
Statične spletne strani
Statične (fiksne) spletne strani so osnovne. Pogosto ne spreminjajo svoje vsebine in se ne posodabljajo. Večinoma so te spletne strani postavljene z namenom pridobivanja informacij in ne interakcije.
Dinamične spletne strani
Dinamične vrste spletnih strani so tiste, katerih vsebina se redno posodablja. Še več, različni uporabniki pogosto vidijo različne informacije. Ne pozabite na vaše izkušnje s katero koli spletno trgovino: kaj vidite na določeni strani je odvisno od več dejavnikov, kot so lokacija, vaša iskalna zgodovina, ali ste prijavljeni ali ne in tako naprej. Z analiziranjem vseh teh dejavnikov spletna stran posodablja njeno vsebino. Še več, uporabniki lahko ustvarijo nekaj vsebine ali prilagodijo pogled, ki ga želijo videti s filtri, oznakami in podobno – v tem primeru bo spletna stran morala odgovoriti na vse dejanja dinamično in pokazati posodobljene vsebine uporabnikom. Ni presenetljivo, da komuniciramo s spletnimi stranmi te vrste veliko pogosteje kot s statičnimi, predvsem zato, ker uporabniki interneta želijo veliko več od spletnega vira kot le nekaj informacij.
Konkretna opredelitev na spletni strani podjetja SQS
Če npr. “seciramo” spletno stran podjetja SQS glede na vse 3 klasifikacije, lahko rečemo sledeče:
- SQS je dinamična spletna stran. Stran se redno posodablja z blogi in predstavlja vir novih informacij za potencialne kupce oz. bralce.
- SQS je korporativna spletna stran. Že iz vhodne strani vidimo, da gre za podjetje, ki se ukvarja z industrijsko opremo. Če pogledamo menijsko strukturo vidimo, da podjetje na strani predstavlja prodajni program, zapiše nekaj o podjetju, izpostavi servis, ponudi akcijske cene in omogoča kontakt. Nižje na vhodni strani lahko tudi preberete osnovne informacije in dobavitelje, ki jih zastopa.
3. SQS je odzivna spletna stran. Slika spodaj jasno pokaže, da je optimizirana za mobilne naprave, saj je tekst lepo prilagojen za branje.
Jasno je torej, da je SQS sodobna spletna stran, ki obiskovalcu ponudi vse potrebne informacije da spozna tako podjetje kot njegove izdelke in storitve. Z jasno navigacijo in strukturo se obiskovalec na strani ne zgubi.
2. Funkcionalnost oz. namen
Druga klasifikacija temelji na ključnih funkcijah spletne strani in težavah, ki jih rešuje za uporabnike. Med najbolj priljubljenimi vrstami lahko omenimo naslednje:
Osebna stran
Osebne spletne strani so tiste, ki spodbujajo posameznika iz ustvarjalne ali strokovne perspektive. Tukaj lahko najdete različne portfelje, bloge strokovnjakov z različnih področij, osebne bloge posameznikov …
Korporativna stran
Korporativne spletne strani so naslednja raven promocije, saj so namenjene predstavitvi podjetja. Njihova ciljna skupina so stranke, ki kupujejo storitve in konverzija vodi do dogovora ali pogodbe. Tovrstna spletna stran mora torej zagotoviti informacije o storitvah in vsebini dela, viziji in filozofiji podjetja, kažejo portfelj in znake zaupanja, kot so pričevanja in mnenja. Spletna stran mora biti izdelana tako, da se korporativna blagovna znamka kaže kot kot verodostojna, zanesljiva in profesionalno, prav tako mora potencialnim strankam dati možnost kontakta s predstavniki podjetja. Še več, drugi segment ciljnih uporabnikov lahko vključuje ljudi, ki želijo delati v podjetju: v tem primeru spletna stran ponuja informacije o ekipi, razpoložljivih prostih delovnih mestih, dejavnosti podjetja ter dogodkov podjetja.
Spletna trgovina
Spletne trgovine, katerih glavni namen je prodati izdelek ali storitev strankam na spletu. Spletna platforma omogoča uporabniku, da gre skozi vse faze nakupovanja – od izbire do realnega nakupa s pomočjo elektronskih naprav in interneta. Upošteva vse faze, vključno s plačilom, dostavo, pregledi itd. Obstajata dve globalni vrsti spletnih trgovin: tiste, ki predstavljajo obstoječe fizične trgovine in verige ter tiste, ki delujejo samo na spletu, brez fizične prodaje .
Ostale spletne platforme
Spletne platforme, na katerih se nahajajo številne vsebine. Te uporabnikom omogočajo, da delijo različne vsebine, kot so fotografije, videoposnetki, glasba, grafika, itd… S teh platform lahko uporabniki vsebino prenesejo brezplačno, jo menjajo ali zanjo plačajo – odvisno od strategije platforme.
Izobraževalni spletni portali predstavljajo še eno veliko domeno informativnih spletnih platform. To so spletne strani z vsebinami, na podlagi katerih se lahko izobražujemo – od enciklopedij in knjižnic do spletnih lekcij in strokovnih tečajev. Te lahko vključujejo tudi muzeje, galerije in razstave.
Imenik spletnih strani vas bo spominjal na rumene strani, samo da je v spletni različici. V bistvu so te strani ogromni seznami ali katalogi podatkov, organiziranih okoli enega območja ali teme (na primer vse šole v določenem mestu).
Video (streaming) spletne strani temeljijo na video vsebinah: to so npr. spletne televizijske storitve ali platforme kot so Netflix, Amazon itd..
Konkretna opredelitev na spletni strani Majde Rogelj
Če si podrobneje pogledamo še eno spletno stran , ki je malce drugačna, lahko ugotovimo:
- Majda Rogelj je dinamična spletna stran. Stran se posodablja ne samo z blogi, temveč tudi z referencami. Za tako stran je namreč pomembno, da se redno dodajajo reference, ki na koncu lahko tudi prepričajo obiskovalca, da se odloči za storitve.
- Majda Rogelj je mešanica osebne in korporativne spletne strani. Težko bi namreč rekli, da je strogo korporativna, čeprav ponuja storitve za posameznike in podjetja. Težko bi tudi rekli, da je samo osebna, saj poleg bloga in referenc vseeno želi sodelovati v poslovnem smislu. Tudi sama grafika je bolj sproščena in nakazuje, da gre za področje “freelancinga”, ki je zadnja leta pri nas precej razširjeno.
3. Majda Rogelj je odzivna spletna stran. Tudi ta slika spodaj jasno pokaže, da je optimizirana za mobilne naprave, saj je tekst lepo prilagojen za branje.
Stran se torej malce razlikuje od tipične korporativne strani, a je kljub temu pregledna in jasna. Obiskovalec zlahka najde ponudbo, kontakt in reference, v mobilnem pogledu pa ravno tako brez težav bere.
Platforme za zbiranje denarja so namenjene zbiranju denarja za različne cilje, od dobrodelnosti do startup in poslovnih naložb.
Komunikacijske (družabne) spletne strani imajo glavni cilj izmenjavo mnenja med uporabniki. Morda imajo različne dolžine sporočila, različne vrste ključnih vsebin, tem in družbene skupine. Kakorkoli že, spletna mesta za družabno mreženje se ne ustvarjajo za samopredstavitev, ampak za komunikacijo in običajno temeljijo na vsebini, ki jo ustvari uporabnik. Sem sodijo vsa družabna omrežja, forumi ipd…
Novičarske spletne strani so nekakšna spletna revija ali časopis. Njihov cilj je obvestiti uporabnike o najnovejših novicah in dogodkih. Ta sredstva so lahko univerzalna (zajemajo več področij in tem) ali specifične (oblikovalske novice, modne novice, ekonomske novice in tako naprej).
3. Odzivnost oz. prilagodljivost
Dejstvo je, da vse več obiskovalcev do spletnih strani dostopa preko pametnih telefonov, ne pa namiznih računalnikov. Zato je treba vse vrste spletnih strani prilagoditi za učinkovito delovanje na mobilnih napravah različnih velikosti in operativnih sistemov.
Slika
Še več, lani je Google mobilno prilagodljivost napovedal kot eno od temeljnih elementov, ki bo vplivala na uvrstitev spletne strani v iskalnik. S tega vidika obstajajo tri glavne vrste spletnih strani.
Statična spletna stran uporablja eno velikost in postavitev za vse naprave in ni optimizirana. To pomeni, da če jo odprete na pametnem telefonu, boste morali vsebino povečati ročno – kar res ni priročno. To je danes že precej zastarelo in na ta način lahko izgubite ogromno občinstva.
Tekoča spletna stran ohranja relativen delež strani, ne glede na napravo, na katero je odprta. To pomeni, da bodo elementi navigacije in interakcije vzeli enako relativno količino prostora, kot je velikost zaslona.
Odzivna spletna stran ima najvišjo stopnjo prilagajanja. Popolnoma je optimizirana za različne cilje, kar pomeni, da bo na različnih napravah videti drugače. Ta pristop vzame več časa in truda, vendar navigacijo prikazuje veliko bolj intuitivno in pravilno, glede na napravo. Ni seveda potrebno posebej poudariti, da je ta prilagoditev najbolj uporabniku prijazna.
Kaj pa blog? Sodi med vrste spletnih strani?
Kratek odgovor na to vprašanje: Da in Ne. To je zato, ker se beseda “blog” danes uporablja v dveh različnih pomenih.
V bistvu je blog vrsta spletne strani, namenjena zagotavljanju informacij ali razprav o določenih temah. To je nekakšen spletni dnevnik, na podlagi katerega včasih samo delite svoje misli ali strokovno znanje in povabite bralce, da o težavi razpravljajo v komentarjih. Danes boste na spletu našli številne bloge, nekateri od njih bodo namenjeni vsakodnevnemu življenju, medtem ko bodo drugi pokrivali ozke teme ali področja. Blogerji ponavadi delijo vsebino, ki je tudi osnovna vsebina spletne strani. V tem primeru je odgovor – da, blog je vrsta spletne strani.
A ker je danes konkurenca na spletu neverjetno visoka, spletne strani ne ustrezajo le tehničnim in oblikovalskim zahtevam, temveč tudi nenehno posodabljajo njihovo vsebino. Predvsem zato, da bi višje rangirale v brskalnikih. Tako lahko danes najdete bloge, ki so del tako spletnih trgovin in korporativnih spletni strani kot izobraževalnih platform in portfeljev. V tem primeru blog ni vrsta spletne strani, je del spletne strani, ki predstavlja zanimive novice in članke na temo spletne strani.
Karkoli že, cilj in ideja spletne strani mora biti tisto, kar obiskovalci/uporabniki pričakujejo od nje. Tudi najboljše oblikovanje in popolna optimizacija vsebine ne bo delovala, če spletna stran ni koristna za ciljno občinstvo. Če pa stran podpira uporabnike z dragoceno idejo, pomaga pri reševanju njihovih problemov in izpolnjuje njihove potrebe s premišljeno zasnovo, ki ustreza pričakovanjem za to vrsto spletne strani, da bo vsebina sijala.