Danes je področje oblikovanja že precej razširjeno, s pojavom spleta pa so prišle nove tehnologije in nove zapovedi. Mnogi oblikovalci, ki so do sedaj oblikovali predvsem za tisk, se preusmerjajo na digitalno področje. Vendar pa za oblikovanje za splet poleg določenih podobnosti obstaja kar nekaj razlik, ki bi jih morali poznati.
V prispevku si pogledamo ključnih 10.
Kazalo
- 1. Upoštevanje čutov
- Praktični primer – grafično oblikovanje Majda Rogelj
- 2. Postavitev
- 3. Statika in dinamika
- Praktični primer – profesionalna industrijska oprema SQS
- 4. Dimenzije
- 5. Format datoteke
- Primer podjetja Panheat – povezane energetske rešitve
- 6. Ločljivost
- 7. Tipografija
- 8. Barve (CMYK / RGB)
- 9. Združljivost
- 10. Vpliv vaših odločitev
- Ena industrija z dvema različnima pristopoma
1. Upoštevanje čutov
Ko oblikujete gradivo, imejte v mislih končnega uporabnika. Ne glede na to, ali načrtujete elemente za tiskanje ali spletno uporabo, lahko vplivate na vaše občinstvo z upoštevanjem različnih čutov. Obe vrsti medijev zagotavljata vizualno stimulacijo s slikami in tipografijo, vendar se obe radikalno razlikujeta, ko gre za uporabo drugih čutov.
Primite časopis, voščilnico ali revijo in razumeli boste, kaj pomeni čut dotika, ki ni povezan s čutom vida. Stimulira in privlači vas lahko izbran material, ali pa vas navduši vonj sveže tiskane knjige.
Če načrtujete spletne elemente, lahko uporabite tehnologijo za zagotovitev večpredstavnostne izkušnje. Spletne kreacije lahko vključujejo video posnetke ali animacije, da bi vdihnili nekaj življenja. Lahko celo vključite dramatičen zvočni posnetek, da povečate zanimanje.
Praktični primer – grafično oblikovanje Majda Rogelj
Sama pri svojih tiskovinah precej upoštevam ravno občutek, ki ga ima nekdo, ko prime tiskovino v roko. Ker obstaja veliko različnih materialov in papirjev, je smiselno, da ima vsak, ki mu je grafično oblikovanje za tisk osnovna dejavnost, tudi primere teh materialov iz tiskarn, kjer največ tiska. Spodnja vizitka je npr. tiskana na papirju, imenovanem Ice paper. Prijetna struktura, ki je preko spleta pač ne gre zaznati.
2. Postavitev
Pri tiskanih materialih je bistveno je ohraniti dobre načine postavitve za vse vaše elemente. Sledite smernicam oblikovanja, da preprečite napake, kot so neustrezno kombiniranje pisav, napačna poravnava ali neupoštevanje hierarhije različnih elementov. Če se oblikujete za splet, bo precej lažje. Na splošno imate več svobode in prilagodljivosti za postavitev elementov.
Tiskanje predstavlja dodatne izzive, ker morate upoštevati določene omejitve. Če tiskarna nima možnosti tiskanja posebnih efektov, boste morali najti drug način za vzbuditev pozornosti vašega občinstva. Pri pripravi tiskanih publikacij morate biti posebej pozorni na porezavo in druge faktorje postavitve. Zadnja stvar, ki bi so jo želeli, je, da vam obrežejo pomemben del tiskovine.
3. Statika in dinamika
Preden pošljejo tiskovino v tiskarno, oblikovalci zelo natančno in večkrat preverijo, če je končni izdelek ustrezno pripravljen. Če se napaka ugotovi naknadno, po tiskanju, je edina rešitev ponatis. To je seveda zelo zamudna in draga opcija.
Spletni oblikovalci so tu lahko bolj mirni. Popravki na npr. spletnih straneh so precej enostavni in se zgodijo v parih minutah. Enako velja za spletne oglase in druge spletne elemente. Preprosto popravite datoteko in jo še enkrat naložite na splet. Pomembno pa je, da se ta „svoboda“ ne zlorablja. Lahko motite stranko ali zapravljate čas, namesto da bi se posvetili drugim projektom.
Praktični primer – profesionalna industrijska oprema SQS
Najbolj pogosti popravki na tej spletni stran so recimo popravki v prodajnem programu. Bistvo prodajnega programa, ki so varilni aparati SQS se npr. vedno dopolnjujejo oz. spreminjajo. V tem primeru je spletni katalog super rešitev, ker ni potrebno ob vsaki spremembi popravljati fizičnih katalogov in tiskati novih.
4. Dimenzije
Ko oblikujete in pripravljate za tisk, se prepričate o dejanskih dimenzijah publikacije ali količini oglaševalskega prostora. Poleg standardnih velikosti knjig, revij in glasil, imate dejansko svobodo ustvarjanja natisnjenih kosov v kateri koli velikosti, ki si jih je mogoče domisliti, od vizitk do ogromnih panojev.
Malce drugače velja za vsebino, ki je zasnovana za prikaz na zaslonih. Velikost je bolj abstrakten koncept, ki opredeljuje, kako bo element izgledal na določeni napravi.
V zgodnjih letih interneta je je bilo večino brskanja opravljenega na namiznih računalnikih, vendar vse večji premik na mobilne naprave pomeni, da morajo biti digitalni elementi prilagodljiv, a hkrati še vedno kakovostni.
5. Format datoteke
Kako izberete pravi format za shranjevanje vašega dela? Pred shranjevanjem datoteke morate najprej upoštevati, kje jo boste objavili. To lahko takoj odpravi nekaj možnosti. Na primer, če načrtujete tiskanje, je datoteka TIFF dobra izbira, ker se lahko stisne, ne da bi na ta račun trpela kakovost.
Obstajata dva formata datotek, ki bosta ustrezna samo za oblikovalce spletnih strani. GIF ponuja možnost transparence in animacije. Vendar pa je vredno omeniti, da ta format ni odličen za fotografije z visoko ločljivostjo zaradi svojih omejenih barvnih zmogljivosti. Format SVG ohranja kakovost, ne glede na to, kako je prilagojen, tako da je dobra izbira za boljše slike.
Obstaja več formatov datotek, ki dejansko dobro delujejo pri multimedijskih kampanjah. Najpogostejši format slike je JPG (ali JPEG), kar uporablja večina digitalnih fotoaparatov. PDF je dobra izbira, če ste ustvarjate dokument, ki izgleda enako v vsakem okolju. EPS in PNG sta odlična izbira za slike z visoko ločljivostjo, vendar EPS ni vedno berljiv na osebnih računalnikih.
Primer podjetja Panheat – povezane energetske rešitve
Spletna stran podjetja Panheat se ukvarja s področjem energetskih rešitev (svetovanje, dobava in montaža, npr. klimatske naprave, sončne elektrarne, IR paneli … Ker so energetske rešitve zelo fluidna dejavnost, ki je precej dinamična in se veliko spreminjat, je tudi zasnova strani taka. Za razliko od tiska so namreč elementi gibljivi, kar daje občutek „akcije“ skozi celo stran in podstrani.
6. Ločljivost
Če želite, da vaše delo izgleda najboljše v kateri koli obliki, bodite pozorni na ločljivost. To vrednost boste našli v vašem priročniku za tiskanje, vendar ima vsaka meritev drugačen pomen za oblikovalce.
Ločljivost ali slikovna pika se dobesedno nanaša na število pik, ki jih vsebuje palec tiskanja, kar pomeni, da je večinoma pomembna le za tiste, ki pripravljajo za tisk. Višja je ta številka, boljša je kakovost slike, ob predpostavki, da je tiskalnik sposoben doseči to raven ločljivosti.
Piksel je vrednost, ki je pomembna tako za klasične kot spletne oblikovalce, vendar iz različnih razlogov. Zasloni imajo vnaprej določene ločljivosti, koliko slikovnih pik je prikazano v palcu. Če je prikazana slika večja, kot je predvideno, se bo izkrivila. Če ustvarjate spletne elemente bo ločljivost med 72 in 120 PPI pomagala preprečiti kockaste, neoster slike.
Stvari so zapletene, ko gre za natisnjeno delo. Obstajajo inverzni odnos med številom pikslov in velikost jo dokumenta. Za panoje in plakate ne potrebujete visoke vrednosti PPI, saj se večje slike običajno gledajo iz večjih razdalj.
7. Tipografija
Tipografijo je potrebno upoštevati pri vsaki kampanji, ki vključuje besedilo. Ko gre za tiskano delo so edine omejitve meje dobrih tipografskih praks. Izogibajte se mešanju stilov in pustite dovolj prostora med črkami in linijami. Prav tako se osredotočite na jasno in berljivo pisavo ter ustrezno poravnavo.
Ker se pisave prikazujejo drugače na vsakem operacijskem sistemu, brskalniku in zaslonu, je lahko spletne projekte težje oblikovati. Uporabite pisavo, ki je zasnovana za splet, in sestavite besedilo iz kratkih odstavkov, ki jih je mogoče enostavno brati na mobilnih napravah.
8. Barve (CMYK / RGB)
Skrbno izbrane barve lahko oživijo kateri koli projekt, vendar je pomembno vedeti, kako strokovni oblikovalci dosežejo konsistentne barve po vsakem elementu. Računalniški monitor prikaže barvo z uporabo kombinacij rdeče, zelene in modre (RGB), oblikovalci pa ustvarjajo želene barve z mešanjem teh odtenkov.
Dostikrat se zgodi, da so barve videti popolnoma drugačne na zaslonu kot natisnjene. Najboljši način za zagotovitev natančnih odtenkov v vaših tiskovinah je uporaba sistema CMYK. CMYK je standard, ki se uporablja v celotni profesionalni tiskarski industriji in je kombinacija cian, magente, rumene in črne barve.
9. Združljivost
Koliko različnih spletnih slik pogledate čez dan? Če sedite za računalnikom, lahko sliko vidite v celoti, vendar jo morate morda povečati, ko gledate na mobilniku. Nekateri operacijski sistemi ne morejo zagnati videa, drugi pa ne morejo prikazati določenih slikovnih datotek formatov. Pomembno je oblikovati element, kar bo izgledal odlično na vseh napravah. Če oblikujete za tisk, združljivost sicer ne bo pomemben dejavnik, vendar vseeno imejte v mislih, da boste morda elemente uporabili tudi za splet.
10. Vpliv vaših odločitev
Ena od super prednosti pri oblikovanju za tisk je ločenost od ostalih tiskovin in ostalega ustvarjalnega procesa. Samo vi lahko določite najboljši način, da dosežete želeni rezultat. Ko je delo stiskano, je tudi končano.
Spletne strani po drugi strani pa so kompleksni sklopi kode in skript in ena napaka lahko povzroči, da cela stran izgubi funkcionalnost. S tem v mislih ne izolirajte elementov pri oblikovanju spletnega oglasa. Zagotoviti morate, da se vaši elemente dobro ujamejo z drugimi elementi. Zadnja stvar, ki jo stranka želi videti, je velik črni monitor, ki predstavlja nepravilno delovanje vsebine.
Ena industrija z dvema različnima pristopoma
Svet grafike se na splošno lahko razdeli na dve različni kategoriji: oblikovanje za tisk in ustvarjanje za splet.
Strokovnjaki, ki delajo v industriji, delajo stvari drugače za vsak segment. Vsi uporabljajo isto programsko opremo in si prizadevajo uporabiti najboljše prakse, vendar se tu podobnosti končajo. Od izbire barv in postavitve do izbire formata in ločljivosti mora oblikovalec natančno upoštevati smernice in pravila. Neupoštevanje teh razlik lahko povzroči, da končni izdelek ni v skladu s pričakovanji naročnika.
Ne glede na to, ali oblikujete za tisk ali splet, končni izdelek mora biti čustvena izkušnja, ki stimulira čute.
Pri tiskanju vsebine imate samo eno priložnost, spletni oblikovalci pa imajo možnost, da prilagodijo projekt tolikokrat, kot je potrebno, če stranka ni zadovoljna. Podjetje lahko uporabi enake barve za tiskane in spletne elemente, vendar se postopek oblikovanja razlikuje.
Zapisali smo le nekatere od glavnih razlik med oblikovanjem za tisk in splet. A še vedno obstaja veliko skupnih lastnosti. Ne glede na medij je pomembno, da sledite najboljšim ustvarjalnim praksam in vedno vključite kakovostne elemente v svoje delo.
- VIR (1) Muse themes
- VIR (2) PDW Global